Rozterki nowego kapitana

Zasady gry w FT
Draugdin
Able Seaman
Able Seaman
Posty: 13
Rejestracja: 2019-10-16- 12:43

Rozterki nowego kapitana

Post autor: Draugdin »

Witam serdecznie wszystkich choć to forum nie należy do zbyt aktywnego, także mam jedynie nadzieję, że być może ktoś się odezwie.

Od jakiegoś czasu przymierzałem się do tego systemu. W końcu zdobyłem podręcznik i właśnie jestem po jego przeczytaniu. Niestety w tym momencie moje pierwsze wrażenia są takie, że euforia miesza się z dużym zdezorientowaniem.
To znaczy z jednej strony system mnie od samego początku zachwycił swoim potencjałem i możliwością rozgrywania bitew kosmicznych na wielkie i te mniejsze skale ze szczegółami typu walki myśliwców, utrata załogi, zniszczenie statków czy też jedynie uszkodzenie ich na tyle, że zostają wrakami do ewentualnej późniejszej naprawy. Jestem zauroczony możliwościami systemu i już chodzą mi po głowie najróżniejsze pomysły od grania zwykłych potyczek, przez misje i docelowo jakieś dłuższe kampanie.
Jednocześnie przytłoczył mnie niesamowity nadmiar zasad, opcji, wariantów i możliwości. Co prawda przeczytałem podręcznik na razie tylko raz, ale w większości przypadków to powinno wystarczać. Tu natomiast mam wrażenie, że im dalej czytam tym bardziej grzęznę w natłoku informacji.

Dlatego też postanowiłem poszukać tu na tym forum (gdzie mnie skierowano) osób, z którymi można by porozmawiać i zaczerpnąć od nich wiedzę praktyczna, którą jak zakładam posiadacie i być może okaże się, że w praktyce to wszystko nie jest tak skomplikowane i trudne do ogarnięcia jak podczas czytania zasad.

Będę wdzięczny jakby się ktoś znalazł, kto mógłby mi nieco rozświetlić mroki ciemnej galaktyki zasad.

Awatar użytkownika
Admiral Petrarch
Commander
Commander
Posty: 577
Rejestracja: 2013-12-10- 21:02
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Rozterki nowego kapitana

Post autor: Admiral Petrarch »

Witaj, oczywiście że znajdziesz tutaj pomoc i postaramy się udzielić Ci odpowiedzi na każde, nawet najbardziej nieoczekiwane pytanie. Na początku może spróbujmy odnaleźć Cie w systemie a mianowicie skad jesteś ? Jeżeli gdzieś niedaleko to zawszem można się umówić i rozegrać jakaś partyjkę wprowadzającą. Zasady na prawdę nie są trudne ale rozumiem że najprościej zacząć grę mając przewodnika ;)

PS: Nie wiem skąd ta plotka że forum nie jest zbytnio aktywne. Nie przykładałbym uwagi do liczby postów, bo to nie Twitter :)

Awatar użytkownika
Hiena
Rear Admiral
Rear Admiral
Posty: 1224
Rejestracja: 2016-04-25- 6:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Rozterki nowego kapitana

Post autor: Hiena »

FT jest proste jak budowa cepa. Daj znać jakie masz pytania. A przy okazji, w przyszłym tygodniu jest w Warszawie zlot naszego forum. Przyjedź to programy :)

Awatar użytkownika
psborsuk
Admiral
Admiral
Posty: 2082
Rejestracja: 2013-08-03- 20:45
Kontakt:

Re: Rozterki nowego kapitana

Post autor: psborsuk »

Pisz śmiało, i pamiętaj, że wiele zasad jest opcjonalnych. Wszystko jest kwestią umowy ze współgraczem.

Draugdin
Able Seaman
Able Seaman
Posty: 13
Rejestracja: 2019-10-16- 12:43

Re: Rozterki nowego kapitana

Post autor: Draugdin »

Cieszę się za tak szybki i liczny odzew. Cieszy mnie to i przywraca nadzieję.
Do Warszawy niestety nie dojadę, a na pewno nie tak szybko. Niestety w Poznaniu nie słyszałem, żeby ktoś w to grał. Być może najbliższą opcją spotkania się będzie przyszłoroczny Pyrkon o ile Full Thrust będzie na konwencie.
Wracając do tematu biorąc się jeszcze raz do czytania zasad tym razem robiąc notatki i przygotuję zastrzyk pytań. Tak jak mówiłem na razie mnie troszkę przeraziła mnogość zasad i opcji natomiast rozdział gdzie opisane jest jak wyliczać stosunki masy do ilości zamontowanych modułów i broni to czułem się jakbym czytał podręcznik do fizyki kwantowej ;-)

Awatar użytkownika
psborsuk
Admiral
Admiral
Posty: 2082
Rejestracja: 2013-08-03- 20:45
Kontakt:

Re: Rozterki nowego kapitana

Post autor: psborsuk »

Draugdin pisze:rozdział gdzie opisane jest jak wyliczać stosunki masy do ilości zamontowanych modułów i broni to czułem się jakbym czytał podręcznik do fizyki kwantowej

Hmm, widzę, że zaczynasz trochę od tyłu, choć chyba wszyscy to przerobili ;)
Proponuję Ci zacząć od grania gotowcami, a zabawę w tworzenie nowych okrętów zostaw sobie na później, gdy już poznasz w praktyce, co się z czym je. Wbrew pozorom, konstrukcje przygotowane przez Jona i następców są dość dobrze zbalansowane, czego niestety często nie można powiedzieć o naszych własnych tworach.
Obecnie w moim towarzystwie gramy praktycznie tylko gotowcami, do kampanii i starć asymetrycznych są super.
Ale do tych wniosków doszedłem po pewnym czasie gry właśnie swoimi "superkonstrukcjami" (poniewczasie okazało się, że wcale takie super nie były :D ). Obecnie planuję zrobić własną sensowną flotę, ale to wbrew pozorom trudne do osiągnięcia.
Tak więc miłej zabawy ;)

Awatar użytkownika
Admiral Petrarch
Commander
Commander
Posty: 577
Rejestracja: 2013-12-10- 21:02
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Rozterki nowego kapitana

Post autor: Admiral Petrarch »

Draugdin pisze:Niestety w Poznaniu nie słyszałem, żeby ktoś w to grał. Być może najbliższą opcją spotkania się będzie przyszłoroczny Pyrkon o ile Full Thrust będzie na konwencie.
Na Pyrkonie jesteśmy od dobrych hmm 7 lat ? Więc na pewno jak przyjdziesz to będziesz miał z kim pograć.
Draugdin pisze:Tak jak mówiłem na razie mnie troszkę przeraziła mnogość zasad i opcji natomiast rozdział gdzie opisane jest jak wyliczać stosunki masy do ilości zamontowanych modułów i broni to czułem się jakbym czytał podręcznik do fizyki kwantowej ;-)
Po co czytać podręcznik do fizyki kwantowej jak przecież jest Full Thrust Shipyard :) !

Awatar użytkownika
Hiena
Rear Admiral
Rear Admiral
Posty: 1224
Rejestracja: 2016-04-25- 6:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Rozterki nowego kapitana

Post autor: Hiena »

No i najważniejsze pytanie - czytasz polski podręcznik, Oryginały Jona czy może Full Thrust Remixed?

Draugdin
Able Seaman
Able Seaman
Posty: 13
Rejestracja: 2019-10-16- 12:43

Re: Rozterki nowego kapitana

Post autor: Draugdin »

Ok to wracam z kilkoma pytaniami co mi się nasunęły przy ponownym czytaniu. Przypuszczam, że pojawią się kolejne podczas następnego przyswajania zasad bądź też podczas samego już grania.
No to wrzucam.
1. Czy prędkość to to samo co ciąg? To znaczy rozumiem z grubsza zasady dotyczące zwrotów czy zmian szybkości. Jedyne co nie do końca rozumiem to czy wartość ciągu ka karcie statków to jest jego prędkość. Jeżeli tak to temat nieaktualny.
2. Ekrany ochronne. Skoro poziom 1 ekranów ochronnych daje że każda 5 daje 1 pkt obrażeń a 6 daje 2 pkt obrażeń… Myślałem że tak jest zawsze, A jak nie ma ekranów bądź padły to zadają inaczej obrażenia?
3. Przy każdym progu krytycznym trzeba wykonać test dla każdego systemu… Czyli? Dla każdej baterii, wyrzutni rakiet, eskadry myśliwców, magazynu… CZy źle to rozumiem?
4. Natomiast cały rozdział o samodzielnym projektowaniu to nadal jakbym czytał podręcznik do fizyki kwantowej… Masy, wartość punktowa, integralność kadłuba, procent masy ogólnej… Normalnie czarna magia. Wiem że na początku mogę pograć gotowymi statkami z podręcznika, jednak jakbym chciał kiedyś coś samemu zaprojektować to wracamy do tematu czarnej magii.
5. No i na koniec coś czego nigdzie nie znalazłem lub może znalazłem a nie zarejestrowałem. Poza danymi rozpisanymi w misjach czy kampaniach na ile punktów czy też punktów masy gra zie normalne potyczki. Czy jest na to jakiś schemat. Grałem trochę w bitewniaki i mniej więcej orientuję się na ile punktów gra się potyczkę bitewną w Lord of the Rings a na ile punktów bitwę w Warhamerze. Tu natomiast jak to wygląda? Na ile punktów potyczka, a na ile mniejsza czy większa bitwa kosmiczna.

Co do podręcznika to nie znam się. Mam takie coś Full Thrust Gwiezdne Floty podobno druga edycja po polsku.
Co do tego programu co ktoś podesłał nie bardzo chyba rozumiem jak tego się używa.

No i ostatni temat możecie mi podpowiedzieć skąd jakoś nie za drogo załatwić sobie jakieś statki do grania lub też może modne obecnie teraz wydruki 3D. Mam zamiar grać jedynie w warunkach domowych.

Awatar użytkownika
MvB
Vice Admiral
Vice Admiral
Posty: 1805
Rejestracja: 2013-07-31- 11:57

Re: Rozterki nowego kapitana

Post autor: MvB »

Ad. 1 Nie. Ciąg to maksymalne punkty jakie możesz wydać na zmianę prędkości, zwroty, odwrócenie. Prędkość w FT jest teoretycznie nieograniczona.
Ad. 2 Tabela dla trafień celów nie chronionych ekranami była na str. 9 (pod bateriami energetycznymi). Jeśli statek ma uszkodzone ekrany to dokąd ich nie naprawi, to ich nie ma.
Ad. 3 Tak.
Ad. 4 To pomiń i nie czytaj bo Ci to niepotrzebne, będziesz zdrowszy.
Ad. 5 Normalnie gra się na tyle, na ile się normalni ludzie umówią. Masz podstawowe jednostki z tyłu podręcznika z podaną wartością punktową. Policzenie ile kosztuje WP np. lekki krążownik, 2 niszczyciele, fregata i korweta albo nawet lotniskowiec, superdrednot, dwa pancerniki, kilka krążowników i niszczycieli to matematyka z podstawówki. Odradzam natomiast granie zbyt liczną flotą (>10), bo co turę musisz planować i notować ruch każdego statku.

Jeśli oryginalne figurki są za drogie to użyj dowolnych (byle nie za dużych) proxów, zrób statki z papieru, drewna, plastiku, mydła... czegokolwiek. Kilka lat temu był "spec" co zrobił śliczne statki z popsutych podzespołów elektronicznych. Podstawki sobie kup, bo są np. po 70 groszy https://battle-models.com/Podstawki-lat ... acza-p1130 (kolor wg uznania) zaznacz na nich przód oraz opisz numerem lub klasą i numerem (patrz patent kolegi Admirała, np. FF1 to pierwsza fregata itd.). Podstawki są w sumie ważniejsze od figurki, przy ustalaniu dystansu, ruchu, zwrotów.
Obrazek in principio erat Verbum... Veni, vidi, Verbum vicit

ODPOWIEDZ