Dropfleet Commander – analiza taktyczna bitwy o Asgard

Raport sytuacyjny

Data 23 listopada 2672, system Asgard – dzień 600+ Rekonkwisty

Asgard Prime był niegdyś czołowym producentem pancerzy i czołgów ludzkości, przewyższając nawet Olympus Prime w tych branżach. Olbrzymie pokłady metalu i wyjątkowo gęste złoża tytanu i wolframu sprawiły, że ta planeta stanowi doskonałą bazę do budowy pancerzy, a nawet do eksportu do innych centrów produkcyjnych w innych systemach. Dwa księżyce, Valhalla i Sessrumnir, kiedyś mieściły tajne wojskowe stacje badawcze, niestety po inwazji Plagi utracono dostęp do tych danych.

Cele taktyczne (obie strony)

Cel główny – zdobyć i zabezpieczyć plany nowych czołgów UCM przez desant na lokalizacje dwóch wciąż istniejących centrów produkcyjnych (klustery naziemne-4 VP)

Cel dodatkowy – zabezpieczyć stacje kosmiczne (3 VP)

Cele poboczne – zabezpieczyć przestrzeń kosmiczną w punktach kluczowych nad celami głównymi i dodatkowymi.

Wizualizacja pola bitwy

 

Przed bitwą raport sytuacyjny

Siły Shaltari admirał Ramses (Robert)

Dziennik okrętowy admirała Ramsesa

Postanowiłem podzielić swoje siły na 2 główne części grupę zadaniową Skrzydło przeznaczoną do walki w kosmosie oraz grupę Pięść przeznaczoną do zabezpieczenia celów naziemnych.

Grupa Skrzydło – 4 grupy bojowe

Platinium – superlotniskowiec Shaltari. Wybrałem go z dwóch powodów. Pierwszym była potrzeba odpowiedniej ochrony admirała na okręcie, który zagwarantuje mu przeżycie bitwy. To obecność admirała pozwala flocie na wykonywanie złożonych manewrów (karty taktyki frakcji), a jego zbyt szybka utrata daje sporą przewagę przeciwnikowi. Drugim powodem wykorzystania Platinium była Akuma. Krążownik liniowy Scorge jest w zasadzie najlepszym okrętem tej klasy, w grze, jego siła ognia i niewykrywalność (full cloak) często przysparzały mi problemów. Bombowce są zaś bronią która trudniej oszukać niż sensory, więc niwelują największa zaletę Akumy – zaawansowane systemy maskowania.

Opal – jego zadaniem jest zwiększanie przeżywalności jednostki, jaką chroni (przerzuty na pancerzu), czasem bywa wykorzystywany jako jednostka skanująca wystawiająca cel dla dział większych jednostek.

Basalt – jest to lotniskowiec Shaltari przewożący 4 skrzydla lotnictwa , jego zadaniem ma być wsparcie Platinium, ewentualnie osłona mysliwska przed lotnictwem przeciwnika.

Adamant – jest to krażownik liniowy Shaltari, wybrałem go gdyż potrzebowałem skoncentrowanej siły ognia, zwłaszcza liczyłem na jego broń cząstkową ignorująca pancerz przeciwnika.

2 Amethyst – w walce przeciwko Scourge niejednokrotnie dużo straty powoływały lekkie fregaty klasy dzin – szybkie zabójcze jednostki. Ametysty maja podobna charakterystykę, wiec moim planem było wykorzystanie ich jako odpowiedz na ten rodzaj zagrożenia – niski SR tej grupy miał jej zapewnić reakcje przed przeciwnikiem.

Grupa naziemna Pieść

Reszta mojej floty to jednostki, które miały mi zapewnić realizacje celów misji na powierzchni planety.

3 Mothershipy – statki matki to jednostki wysyłające siły naziemne Shaltari za pośrednictwem Voidgate do opanowania kluczowych elementow infrastruktury przeciwnika. Z reguły brałem tylko 2 tego typu jednostki, ale często kończyło się po stracie jednego z tego typu okrętów zbyt duża przewagą oponenta w siłach na ziemii. Tym razem postanowiłem wiec wzmocni moje szanse na powierzchni planety kosztem sił kosmicznych.

12 Voidgates – Voidy słuza do rozmieszczania armii przesłanej z mothershipow na powierzchni planet. Ponieważ sa bardzo kruche (2 HP) warto mieć ich zapas. Mogłem co prawda postawic na mieszane rozwiązanie, stawiając na mniejsza ilość Voidow i korwety jako ich osłone, ale korwety Shaltari nigdy mnie nie przekonywały  swoja skutecznością.

Przed bitwą – raport sytuacyjny siły Scourge (Paweł)

(zapiski odzyskane z wraku ciężkiego krążownika liniowego klasy Akuma)

Pomysł na flotę Scourge można by było podsumować: jak najwięcej Launch Assets. W sumie Moonshot jest całkiem niezłym scenariuszem na daleki zasięg, można ostrzeliwać jednocześnie oba klastry. Postanowiłem więc wrzucić do floty wszystkie 3 Hydry i uzupełnić pozostały statki tak aby stanowiły dla nich dobre wsparcie.

Bazyliszek (Akuma) – najlepszy ciężki statek we flocie Scourge – ma dużą siłę ognia i jest dosyć trudny do zestrzelenie dzięki Full Cloak. Do tego daje ekstra punkty na admirała. Miał być statkiem, którego Shaltari mieli się najbardziej bać, okazało się jednak, że został tym statkiem, którego Shaltari najbardziej chcieli się pozbyć.
Djinny – bez tych statków moja flota nie wychodzi z portu – szybkie i niszczą dowolny statek, który wezmą na cel (może oprócz pancerników). Bardzo kruche, typowy Glass Cannon.
Gargoyle – 10 sztuk statków desantowych miało (i dało) mi szansę walki przeciwko Voidgate’om Shaltari. Myślałem przez chwilę o kompozycji 6 Gargoyle + 1 Chimera (mniej więcej tyle samo punktów) ale Chimera nie sprawdza się w większości gier – zbyt krucha, nie jest w stanie wytrzymać żadnego ostrzału przeciwnika i zwykle rozpada się w 2-3 rundzie.
Nickary – postanowiłem je wziąć żeby zapolować na pośredniczące Voidgate’y Shaltari – nad miastami ich siła ognia zwykle nie wpływa specjalnie na rozgrywkę, ale zniszczenie sieci rozprowadzającej oddziały Shaltari mogło być warte brania Nickarów.

Najtrudniejsze w kompozycji floty okazało się ustawienie poszczególnych grup bitewnych – ponieważ mieliśmy podejście kolumnowe, wiedziałem, że na planszy będą tylko 2 grupy na turę. Bazyliszek (ze względu na admirała) musiał wejść w pierwszej – chciałem szybciej zacząć dobierać karty. Do tego aby szybko zacząć zajmować klastry wprowadziłem dużą grupę Gargoyle (6 sztuk) – tyle ile udało mi się zmieścić w jednej grupie. W kolejnej fazie miały wchodzić mniejsze grupy Hydra/2 Nickar/Gargoyle – aby móc wysłać je na to skrzydło, które potrzebowało wsparcia i w trzeciej rundzie grupa Hydry/ 2 Gargoyle i szybkie Djinny.

Przebieg starcia

I faza bitwy

Shaltari wypuszczają 9 Voidów celem zabezpieczenia celów priorytetowych, Scorge odpowiada 6 Gargoylami – jest to wyścig kto pierwszy zacznie desant oddziałów naziemnych.

Plaga wprowadza na pole bitwy duże działa w postaci ciężkiego krążownika liniowego Akuma z admirałem na pokładzie oraz zabezpiecza jedną ze stacji kosmicznych. Shaltari próbują wykorzystać okazje odpowiadając lotniskowcem oraz chowając statek matka za polem asteroidów. Basalt wypuszcza swoje 4 bombowce do heroicznego ataku na Akume.

II faza bitwy

Shaltari

Zuchwały kapitan lotniskowca Shaltari przeszarżował, jest za blisko a bombowce jeszcze nie dotarły do celu, nie widząc lepszego wyjścia atakuje Akumę zadając mu lekkie obrażenia. W momencie gdy jest gotowy na spotkanie ze swoimi przodkami, zdarza się cud i Basalt przeżywa nawalę ognia liniowca Plagi. Voidy i Gargoyle dolatują prawie jednocześnie do punktów zrzutu na powierzchni planety. Plaga wprowadza na pole bitwy 3 lotniskowce klasy Hydra, więcej Gargoyli, oraz korwety klasy Nicar. Shaltari odpowiadają super lotniskowcem Platinium oraz wprowadzeniem 2 dodatkowych statków matek by wzmocnić siły naziemne.

Scourge

Akuma nie jest w stanie zniszczyć lotniskowca Shaltari (bardzo słabe rzuty) i wchodzi głębiej w strefę floty Shaltari. Wchodzą kolejne Gargoyle i sumarycznie są rozrzucone po 4 na każde miasto. Niestety karty dowodzenia mi nie podchodzą i nie wpływają w ogóle na rozgrywkę.
Jedna Hydra ustawia się tak aby móc wysłać bombowce na Basalt i asystować Akumie, druga Hyda idzie na prawą flankę i wspiera Akumę myśliwcami.

III faza bitwy

Shaltari

Akuma broniąc się przed bombowcami podejmuje szaleńczy raid przez pole asteroidów (pozwala to próbować je zgubić), jednak i tak zostaje poważnie uszkodzony przez co traci swoje możliwości maskowania. Scorge wzmacnia swoje siły wysyłając dżiny na pole bitwy, które wchodzą na pełnym ciągu. Shaltari w odpowiedzi wysyłają Ametysty. Po odczekaniu na dogodny moment na polu bitwy w końcu pojawia się ciężki krążownik liniowy klasy Adamant, pełną salwą poważnie uszkadzający jeden z lotniskowców Scourge.

Korzystając z okazji lotniskowce Shaltari zasypują Akumę bombowcami i nawet wsparcie myśliwców Plagi nie jest w stanie uratować ich admirała. Szczęście dowódcy Basalta jednak w końcu się od niego odwraca i okręt zostaje zniszczony pod nawała ognia przeciwnika.

Scourge

Akuma próbuje jeszcze utrzymać się przy życiu mając na ogonie 11 bombowców Shaltari i wlatuje w Dense pole wraków jednocześnie mocno manewrująć dla zgubienia bombowców. Wprawdzie nie ginie od bombowców ale nie przeżywa do końca tej rundy. W między czasie towarzysząca mu Hydra ustawia się bliżej miasta tak aby móc wypuścić bombowce na pancernik. Na prawej flance dwie Hydry chcą zaatakować MotherShipy Shaltari (udaje się je odstraszyć od miasta) ale jedna z Hydr prawie ginie po ataku właśnie wprowadzonego krążownika liniowego Shaltari.
Nickary w tej rundzie niszczą w końcu ciężko uszkodzonego lotniskowca Basalt, druga grupa wchodzi w atmosferę nad miastem aby dać szansę moim Gargoylom w walce z Voidgates.
Na koniec do gry wchodzą 4 Djinny i całą na przód lecą w kierunku lewego Mothershipa. Plan jest taki aby korzystając ze swojej inicjatywy wpaść do Mothershipa i go zatopić zanim flota Shaltari zareaguje na nowe zagrożenie.

IV faza bitwy

Shaltari

Plaga wysyła Dziny do ataku, które pokazują, iż są warte swojej reputacji niszcząc jeden ze statków matek. W odpowiedz Ametysty niszczą jeden z Dzinów a Platinium likwiduje 2 kolejne. Na lewej flance dowódca Adamanta zawodzi nie będąc w stanie wykończyć Hydry, która zajmuje punkt kluczowy. 2 Mothershipy Shaltari zmieniają kierunek próbując zabezpieczyć przestrzeń nad jedna ze stacji kosmicznych. Na prawej flance Nicary zaczynają pogrom Voidgates, ale Shaltari utrzymują pozycje.

Scourge

Djinny niestety nie brały pod uwagę szybkości reakcji Ametystów – te uderzają pierwsze, szczęśliwie nie niszcząc ani jednego (rozdzieliły ogień i trochę szczęścia). Djinny robią to co miały zrobić – niszczą jedną salwą Mothershipa . Nie przeżywają niestety zbyt długo, bo w tej samej rundzie wszystkie zostają zniszczone przez skoncentrowany ogień Shaltari. Zresztą nic dziwnego – to są bardzo niebezpieczne statki i niczego innego nie oczekiwałem.
Grupa Nickarów robi to co miała zrobić i niszczy pośredniczące VoidGate, przez co przez jedną rundę lewa flanka nie dostaje prawie wcale wsparcia naziemnego – pełny sukces.
Na koniec Hydry ustawiają się w odpowiednich pozycjach nad oboma miastami aby potwierdzić nasze panowanie nad tym terenem i zdobyć dodatkowe punkty. Jedna Hydra ledwo żywa, ale pozostałe dwie trzymają się dobrze

Zrealizowane cele po 4 fazach bitwy

  1. Cel główny – obie siły mają 50% kontrolę na fabrykami (po 2 sektory)
  2. Cel dodatkowy – obie siły kontrolują po 1 stacji
  3. Cel poboczny – Scourge kontroluje – 2 kosmiczne punkty kluczowe więcej.

Straty

Shaltari: 1 okręt matka, 3 Voidgates, 1 lotniskowiec klasy Basalt

Scourge: 1 krążownik liniowy wraz z admirałem floty, 3 fregaty Dzin, 1 ciężko uszkodzony lotniskowiec klasy Hydra (8/10)

 

Dziennik osobisty Admirała Ramsesa (Robert)

Zniszczenie Akumy dowodzi, iż Platinium wraz z Basaltem jest solidną odpowiedzią na ten typ okrętów. Ametysty dowiodły iż mogą być w pewnym sensie przeciwwagą dla fregat klasy Dziń Plagi. Niestety ciężki krążownik liniowy klasy Adamant okazał się jednostką toporną i mało skuteczną, zbyt rzadko ma realną szansę użyć całego potencjału swojej siły ognia.

Dziennik osobisty Admirała Scourge (Paweł)

Co później? Ciężko powiedzieć jak bitwa poszłaby dalej, ale moje Nickary pozwoliłyby pewnie zdobyć mi przewagę w jednym z miast i być może dzięki temu wygrałbym tą bitwę. Hydry zapewne dzielnie okupowałyby sobą resztę floty, próbując ciągle zagrażać i być może zniszczyć chociaż jeszcze jednego Mothershipa. Tym niemniej bitwa w kosmosie byłaby pod koniec gry przegrana. Celem nadrzędnym było jednak odbicie chociaż jednego miasta i zagrożenie drugiemu, co wydaje mi się dałbym radę osiągnąć. Wydaje się jednak, że dużo zależało jeszcze od szczęścia bo gra była cały czas bardzo wyrównana.

Zamysłem było postraszyć Roberta Bazyliszkiem na lewej flance a następnie wystawić większość sił na prawej. Niestety jak pokazał przebieg bitwy, plan nie wyszedł a wręcz odniósł odwrotny skutek. Bazyliszka puściłem samotnie zbyt daleko do przodu i to na nim skupiły się siły Shaltari – flota Roberta była robiona z myślą „jak sobie dać radę z Bazyliszkiem”. W sumie to i tak miałem dużo szczęścia, że przeżył tyle ile przeżył. Szkoda tylko, że moje strzelanie (Weapon’s Free) odniosło tak mizerny efekt – nie byłem w stanie zniszczyć nawet jednego krążownika przez całą bitwę. Pozostałe statki sprawiły się dobrze i już w 4 rundzie miałem przewagę w punktach zwycięstwa. Myślę, że po kolejnych dwóch rundach moja przewaga na ziemi mogła urosnąć, chociaż w kosmosie byłoby mi ciężko. No, ale DFC wygrywa się ciągle na ziemi.

Rozpiski

Shaltari Wings – 1236pts

Shaltari – 11 launch assets

SR16 Flag battlegroup (310pts)

1 x Platinum – 270pts – S

+ Starchief (80pts, 4AV)

1 x Opal – 40pts – L

SR10 Vanguard battlegroup (200pts)

1 x Adamant – 200pts – H

SR10 Line battlegroup (245pts)

1 x Emerald – 100pts – M

1 x Basalt – 145pts – M

SR12 Line battlegroup (230pts)

1 x Emerald – 100pts – M

1 x Emerald – 100pts – M

2 x Voidgate – 30pts – L

SR9 Pathfinder battlegroup (135pts)

3 x Voidgate – 45pts – L

3 x Voidgate – 45pts – L

3 x Voidgate – 45pts – L

SR2 Pathfinder battlegroup (96pts)

2 x Amethyst – 96pts – L

Scourge:

Scourge T1 – 1245pts
Scourge – 15 launch assets

SR10 Vanguard battlegroup (205pts)
1 x Basilisk – 205pts – H
+ Fleet Master (80pts, 4AV)

SR8 Line battlegroup (216pts)
1 x Hydra – 140pts – M
2 x Nickar – 44pts – L
1 x Gargoyle – 32pts – L

SR8 Line battlegroup (216pts)
1 x Hydra – 140pts – M
1 x Gargoyle – 32pts – L
2 x Nickar – 44pts – L

SR7 Line battlegroup (204pts)
1 x Hydra – 140pts – M
2 x Gargoyle – 64pts – L

SR6 Pathfinder battlegroup (192pts)
2 x Gargoyle – 64pts – L
2 x Gargoyle – 64pts – L
2 x Gargoyle – 64pts – L

SR4 Pathfinder battlegroup (172pts)
4 x Djinn – 172pts – L

Dodaj komentarz