Ucieczka w kosmos – czyli przetrwanie w kosmosie

Nazywam się John Crichton. Jestem astronautą. Przez tunel w czasoprzestrzeni dostałem się do odległej części wszechświata… na statek… na żyjący statek pełen dziwnych, obcych form życia. Wzywam pomocy. Czy ktoś mnie słyszy? Ściga mnie szalony dowódca wojskowy… robię co w mojej mocy… Szukam drogi powrotnej.

Farscape był jednym z nowej generacji popularnych seriali science fiction, których głównym motywem jest przetrwanie we wrogim, chaotycznym wszechświecie oraz skoncentrowanie się na stosunkach interpersonalnych zamiast na odkryciach, sztuce wojennej czy ochronie porządku publicznego.

Fabuła

John Crichton był astronautą IASA pracującym nad eksperymentalną misją wahadłowca. Podczas lotu testowego zaprojektowanym przez siebie modułem o nazwie Farscape pojawił się tunel w czasoprzestrzeni, który wyrzucił Johna z drugiej strony wszechświata. Znalazłszy się w samym centrum bitwy kosmicznej, został pochwycony i wciągnięty na pokład Leviathana Moyi, żyjącego statku.

Na pokładzie znajdowali się Ka D’Argo, Dominar Rygel XVI oraz Pa’u Zotoh Zhaan. Trójka więźniów przejęła kontrolę nad Moyą i opracowali plan ucieczki – więźniom udało się ostatecznie usunąć kołnierz sterujący Moyi i dokonać ucieczki. Podczas tego manewru, Prowler, oficer Aeryn Sun dostał się w strumień dokujący i został wciągnięty na pokład Leviathana wkrótce po przybyciu tam Crichtona.

Z powodu jej kontaktu z więźniami, dowódca Aeryn, kapitan Crais, uznał ją za „nieodwracalnie skażoną”. Nie mając dokąd iść, zarówno ona, jak i John chcąc nie chcąc dołączają do przedziwnej grupy sprzymierzeńców. Podczas ucieczki przed kapitanem Craisem, trafiają do Niezbadanych Terytoriów. Od tej pory ich jedynym celem jest znalezienie drogi powrotnej do swoich domów, jak również ucieczka przed zawziętym Craisem.

Wrażenia

Efekty specjalne

Henson tradycyjnie specjalizował się w lalkarstwie ( Muppety) i Farscape nie jest tu wyjątkiem, dwie z głównych postaci są elektronicznie sterowanymi lalkami, zdetronizowany władca Hynerii małego wzrostu Dominar Rygel XVI (głos: Jonathan Hardy) oraz Pilot statku (głos: Lani Tupu), wielorękie stworzenie potężnych rozmiarów, fizycznie i psychicznie połączone z biomechanicznym Leviathanem, Moyą.

Po latach być może efekty specjalne zastosowane w serialu nie są porywające, jednak nie w tym tkwi siła tego serialu. Nie ma w nim również porywających bitew kosmicznych jak w Star Treku czy rozmachu Stargate, mimo to miał on bardzo dużo nominacji zaś 3 lata z rzędu (2001-2003) zebrał Saturny za Najlepszy serial telewizji regionalnej.

Człowiek zagubiony w kosmosie

Siła tej historii tkwi w zmianie podejścia, główny bohater John jest tylko człowiekiem, który najpierw musi zrozumieć i nauczyć się żyć w obcym dla niego środowisku, poznać kulturę i obyczaje, zrozumieć obowiązujące zasady. Nie jest ubermanem, ani zbawcą cywilizacji, tylko gościem usiłującym przeżyć i wrócić do domu.

Nie zostaje też automatycznie dowódcą okrętu, musi zapracować na swoją pozycje oraz zdobyć zaufanie swoich towarzyszy podróży. Zaufanie i relacje między bohaterami są istotną czynnikiem fabularnym w tym serialu. Nie tylko dlatego, iż bohaterowie odnoszą się do Johna początkowo z niechęcią (D’Argo), lub nawet wrogością (Aeryn), każdy z nich ma swoje własne prywatne cele i tajemnice, często sprzeczne z interesem ogółu.

Historia każdej z postaci jest stopniowo odkrywana przez widzami, zaś ich niejednokrotnie sprzeczne interesy wymuszają kompromisy. Nie jest to tylko serial o odkrywaniu kosmosu, ale też o poznawaniu “obcych” zdobywaniu ich zaufania i szacunku.

Z wielu odcinków ciekawy jest zwłaszcza Terra Firma pokazujący, iż poznanie szerszej perspektywy stawia problemy “ziemskie” w zupełnie innym świetle.

Żyjący okręt
Moya1

Lewiatan – okręt, którym poruszają się bohaterowie też jest niezwykły, jest to biomechaniczna żyjąca, myśląca (najprawdopodobniej też czująca) istota, posiadająca pewny zakres własnej woli i osobowość.

Lewiatany nie są (z reguły) uzbrojone, co sprawia, iż większość walk ma miejsce na pokładach okrętów, zaś załoga przetrwanie zawdzięcza bardziej sprytowi i pomysłowości niż sile ognia.

Przeciwnicy

O sile serialu stanowią też czarne charaktery, Ucieczka w Kosmos nie zadowala się jednomiarowymi postaciami. W miarę rozwoju wątków mamy okazje poznać też motywacje i historię postaci chcących schwytać Moje i jej załogę.

Crais_001

Crais główny antagonista dwóch 2 sezonów ma proste motto “Żyję – Planuję – Robie – wszystko w służbie własnych interesów z tym, że uważam, że nie jestem jedyny we wszechświecie”. Crais po raz pierwszy jest pokazany jako typowy czarny charakter, goniąc Johna Crichton z powodu osobistej potrzeby zemsty. Dalsze rozwój wypadków pokazuje jednak, iż prawda jest głębsza i bardziej złożona.

Również drugi antagonista Scorpius nie jest jednowymiarowy.

Scorpius250

Osobowość Scorpiusa , na pierwszy rzut oka, jest zimna, niebezpieczna i zastraszająca, zwłaszcza dla tych, którzy są mu wrogami. Ale Scorpius pokazuje swoje delikatniejsze, mniej zimnej oblicze kilka razy, jest opiekuńczy względem kilku osób. On będzie kłamać, oszukiwać, kraść, porzucał sojuszników i wrogów (lub nawet bezbronnych cywilów ), prawdę mówiąc , zabije z zimną krwią, będzie ryzykować swoje życie, ludzi, tortury, tortury dla siebie i ryzykował życie innych, całkowicie upokorzy się tylko do osiągnięcia swojego celu.

Podsumowanie

Ucieczka w kosmos jest czymś innym niż do czego przyzwyczaiło nas wiele seriali, przedstawia spotkanie z obcymi nie z perspektywy siły, ale zagubienia, szukania własnego miejsca we wszechświecie. Pokazuje też, że jak wszędzie ważni są sprawdzeni sojusznicy i ich lojalność. Może nie oszałamia efektami specjalnymi czy walkami w kosmosie, lecz jest to kawałek dobrej historii.

5 myśli na temat “Ucieczka w kosmos – czyli przetrwanie w kosmosie

Dodaj komentarz